Estate Vest

Nyheter – Vest Norge

PREMISSER: Trond Blindheim fra Høyskolen Kristiania har en rekke premisser som han mener skal til for at sentrum skal styrke sin posisjon som handelsdestinasjon. (Foto: Torgeir Hågøy)

– Middelmådighet må straffes med
umiddelbar deportasjon til Oslo

BERGEN: For å styrke sentrum må vi dyrke vår egen særegenhet. Alle forsøk på middelmådighet må straffes med deportasjon til Oslo. Det mener Trond Blindheim.

Torgeir Hågøy

mandag 26. september 2016 5:00 (Oppdatert 8. mai 2018 7:29 )

På konferansen Handel2016 i forrige uke satte vi fokus på sentrum og hva som skal til for å løfte sentrum. Over 90 deltakere fant dette interessant og fikk blant annet høres Carl Erik Krefting fra Søylen fortelle om hvordan de hadde løftet et dødt område i Oslo sentrum til landets ledende område for luksusvarer.

Trenger en egen ”butikksjef”
Trond Blindheim fra Høyskolen Kristiania presenterte åtte premisser som han mener skal til for å løfte sentrum. Premiss én er ifølge ham å etablere en ”butikksjef” som kan overstyre kortsiktig tenkning og koordinere samarbeidet mellom politikerne, kulturlivet, gårdeierne og næringslivet.
Shoppingpotensialet i Bergen er så stort, at både økonomiske, kulturelle og miljømessige konsekvenser tilsier at vi ikke har råd til at hvem som helst skal forvalte byen etter eget forgodtbefinnende, med kortsiktig profittmål som eneste visjon. Bergen trenger derfor en ”butikksjef”, sier Blindheim.
Han mener også at visjonen om Bergen sentrum kompromissløst må tuftes på troen på at sentrum er noe helt for seg selv.
– Bergenserne er stolte av byen sin. De er sære, klimaet er sært og prisene er sære. Kvaliteten på servicen er dog for sær. Et hvert forsøk på å kompensere for denne særheten med å skape gjennomsnittstilbud og middelmådige løsninger ala Rema, Rimi, Prix, straffes med deportasjon til Oslo, sier Blindheim.

LES OGSÅ: Skapte milliardverdier på handelseiendommer på få år

Banale storsenterkonsepter
Han mener at konseptene som billigkjedene tilbyr, eventuelt kan lokaliseres til randsonen. Dette er ifølge ham områder som fremskrittsutbyggerne på femti- og sekstitallet effektivt klarte å løsrive fra den urbane tradisjon og virkelighet, og som at inntil videre ikke kan forventes å representere noe annet enn seg selv.
Samtidig mener han at alle som vil skal få anledning til å utvikle sitt eget butikkonsept, så lenge konseptet utvikler og utdyper sentrums identitet, samt at det bidrar til å øke attraktiviteten for publikum som sådan.
– Banale storsenterkonsepter oppfattes som opportunistiske provokasjoner, og vil følgelig ikke bli tolerert, sier Blindheim.

Etablering i sentrum forplikter
Blindheim påpeker at enhver etablering i sentrum forplikter, man må være med å bidra til at sentrums identitet forsterkes.
– Jeg mener derfor at næringsvirksomheter som henfaller til gjennomsnittsløsninger, hva angår eksteriør, interiør, meny og fasiliteter ut fra kortsiktige profittmaksimeringsmotiv, vil forbli unevnt i all markedsføring, sier Blindheim.
Han mener også at det må innføres tvungen konsensus, i henhold til visjonen, og i ubrutt linje fra næringsdrivende og gårdeier til eiendomsutviklere og investorer.
– Ordførere og politikere er ikke unntatt fra denne bestemmelse. Det gis ikke anledning til smålig krangling seg i mellom, sier Blindheim.

LES OGSÅ: Høyskolen Kristiania flytter fra sentrum til Hansaparken

Ansees som forkastelig
Blindheim mener at det må ses på som forkastelig at næringsdrivende på spesielt attraktive steder tenker som Olav Thon og etablerer hoteller og kjøpesentre for at besøkende skal føle seg som hjemme.
– Det er ”butikksjefens” utvetydige oppfatning at Bergen er mer tjent med at kundene føler at de har vært i en helt spesiell by, sier Blindheim, som påpeker at nisjetankegangens filosofi gjennomføres med fulle konsekvenser.
Det innebærer at ingen etableringer og attraksjoner utvikles med kun det mål for øye, å være akseptabelt for folk flest. Nisjebutikker utvikles og markedsføres etter prinsippet: ”Det er bedre å bli begjært av få, enn så vidt  akseptert av mange.”  ”Smakløse pølser” har kun et marked der intet alternativ finnes, mener Blindheim.
– Med øyeblikkelig virkning innføres det tenkepause for kremmere, næringsutviklere, gårdeiere, investorer og politikere som tenker kortsiktig, konkluderer Blindheim.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siste nyheter Vest-Norge

Har planer om boliger på Paradis

Nyheter / onsdag 24. april 2024

Nytt boligprosjekt: Vil bygge opp mot 12.000 kvm i Ytre Sandviken

Nyheter / tirsdag 23. april 2024

Selger Strandgaten 223

Nyheter / søndag 21. april 2024

BIRs nye kontorbygg på Nygårdstangen vant Eiendomsprisen

Nyheter / torsdag 18. april 2024

Kjøper 38 leiligheter og 3 næringsseksjoner i Bergen

Nyheter / torsdag 18. april 2024

Statsforvalteren om at fylkeskommunen hemmeligholder leiekontrakter: – Ikke krav på innsyn

Nyheter / tirsdag 16. april 2024

Nyhetsbrev Estate-Vest

Motta gratis nyhetsbrev fra estatevest.no