– Offentlige anbudsprosesser handler for mye om CV-sminking
BERGEN: Formalia i forhold til offentlige anbudsprosesser er viktig, men Atle Ulveseth i Brødrene Ulveseth mener at det har gått for langt.
– Det er litt gale når det som skal til for å vinne offentlige anbud handler om hvem som har de fineste og best sminkede CV-ene, sier Atle Ulveseth.
Onsdag var Ulveseth på Entreprisedagen i vest i regi av EBA Vestenfjeldske, samt advokatfirmaene Kluge og Steenstrup Stordrange. Ulveseth er en erfaren entreprenør, og temaet for hans avsluttende foredrag på Entreprisedagen var Livserfaring om det gode prosjekt.
– Mitt inntrykk er at fokuset på formalia blir overvurdert i stedet for faktisk kompetanse. Det er viktig med et godt rammeverk, men glem ikke samspillet med byggherren, sa Ulveseth.
LES OGSÅ: Hun er en av de som bygger Bergen
Kontrakter på én side
Han fortalte at da han begynte i bransjen var regelen at en god kontrakt ikke burde være på mer enn én side. Dagens virkelighet er mer kompleks, ikke minst når kontraktene blir inngått som totalentreprise. Han mente dokumentasjonskrav og krav til formalia i forbindelse med offentlige anbud til tider går for langt, og raljerte over at noen nå har funnet et marked for kurs i «Kunsten å vinne anbud».
– Vi har jo alle gått de samme kursene og tilpasset oss de offentlige prosessene, sa Ulveseth.
LES OGSÅ: Mange entreprenører vil måtte nedbemanne
Må bli flinkere på planlegging
En annen taler på Entreprisedagen var Pål Egil Rønn, tidligere konsernsjef i AF Gruppen. Han snakket om hva som skiller det gode og det dårlige prosjekt.
– Min erfaring er at det som er grunnleggende er grundige forberedelser. På dette området hjelper ikke den norske folkesjelen oss i særlig grad. Det er ikke typisk norsk å legge gode planer og sjekklister for alt, sa Rønn.
LES OGSÅ: Nå er det populært med bygg- og anleggsfag igjen
Planla i tre uker, bygget i 40 måneder
Han viser blant annet til byggingen av plattform, hvor de brukte 18 måneder på planleggingen av prosjektet og 12 måneder på å gjennomføre jobben.
– Det var et godt prosjekt. Til sammenligning hadde vi et landbasert prosjekt hvor vi brukte tre uker på planlegging og 40 måneder på produksjon. Grundige forberedelser er mangelvare og her er det mye å gå på, men det som bidrar i positiv retning er at vi er flinke til å kommunisere, samtidig som vi har en flat organisasjonsform. Vi er flinke til å få ut potensialet av folkene våre, sier Rønn.