Estate Vest

Nyheter – Vest Norge

SKAL VOKSE: Fazer Food Services er store i Oslo og Stavanger, men i Bergen er de fortsatt ganske små. Det vil de nå gjøre noe med. (Foto: Fazer Food Services)

Vil ta et solid jafs av kantinemarkedet

BERGEN/OSLO: Fazer Food Services har gjennom sitt kantinekonsept, «Wilberg», store ambisjoner for det bergenske kantinemarkedet.

Torgeir Hågøy

mandag 22. august 2016 7:08 (Oppdatert 28. februar 2018 10:14 )

Administrerende direktør i Fazer Food Services, Sidsel Rygh Trodal
Administrerende direktør i Fazer Food Services, Sidsel Rygh Trodal

– Vi er store i Oslo og Stavanger, men i Bergen er vi foreløpig ganske små, sier administrerende direktør i Fazer Food Services, Sidsel Rygh Trodal, som selv er fra Bergen og dermed ser på det som en selvfølge å styrke selskapets posisjon i hjembyen. 

LES OGSÅ: Selger seg ut og skiller lag med SPV

Skal runde milliarden
Fazer Food Services er Nordens største leverandør av måltids- og serveringsløsninger. De driver over 1100 serveringssteder i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og selskapet er en del av det finskeide Fazer-konsernet. Fazer er i Norge regnet som en matspesialist, og med sin høye andel (35%) faglærte kokker leverer selskapet mat av meget høy kvalitet i alle sine kantiner.
– Våre kokker styrer sine egne kantiner, og lager egne menyer tilpasset sesong og tilgang på råvarer. Vi ønsker å overgår våre gjesters forventninger hver dag, og skape smaksopplevelser, sier Trodal.
I 2013 kjøpte de det Stavanger-baserte selskapet Skandinavisk Mat Invest, som bestod av Wilberg i Stavanger, og som tidligere hadde kjøpt opp Holmedals Kantineservice i Bergen. I fjor ble regnskapet for Skandinavisk Mat Invest tatt inn i morselskapet, noe som resulterte i en massiv omsetningsøkning. Fra 2014 til 2015 mer enn doblet nemlig omsetningen seg fra 240 til 580 millioner kroner. Ambisjonen fremover er nok en dobling.
– Vi skal runde en omsetning på over én milliard innen 2020. Det betyr 400 nye ansatte medarbeidere og en vekst i alle de store norske byene, sier Trodal.

LES OGSÅ: Neas har fått bergens eier

20 i Bergen

SLIK: Dette er et eksempel på hvordan en av Wilbergs kantiner ser ut. (Foto: Fazer Food Services)
SLIK: Dette er et eksempel på hvordan en av Wilbergs kantiner ser ut. (Foto: Fazer Food Services)

Et av de åpenbare satsingsområdene er drift av kantiner, eller personalrestauranter som de kaller det selv, i næringsbygg. I Oslo har de blant annet Storebrand Eiendom, Fram Eiendom, HAV, Braathen Eiendom og Norwegian Property på kundelisten. I Bergen har de nylig sikret seg driften av kantinen i det nye Sparebanken Vest-bygget, samt kantinen i det renoverte bygget til Odfjell Eiendom på Nygård, Nygårdsporten.
– Vi ser at det er stort potensial i eiendomsbransjen. I Bergen drifter vi nå cirka 20 kantiner og ambisjonen er selvfølgelig å øke dette antallet betydelig, sier Trodal, som legger til at de også ønsker å styrke seg betydelig innen mat til offentlige helse- og omsorgsinstitusjoner.
– Her ser vi også store muligheter, og vi mener at det vil være fornuftig for mange å sette slike tjenester ut, sier Trodal.

Har fokus på matopplevelsen
I motsetning til sine konkurrenter tilbyr ikke Fazer Food Services facility management-tjenester.
– Fazer Food Services konsentrerer seg utelukkende om mat og drikke, og den rendyrkelsen ispedd lidenskap og lang erfaring gjør vi at tør å kalle oss matspesialisten i bransjen. Vårt hovedfokus er å servere mat med fokus på bruk av lokale og ferske råvarer, laget fra bunnen av. Men vi ser at Facility Management-tjenester er viktig for mange av våre kunder, og vi har derfor inngått partnerskap med leverandører som kan sørge for dette, slik at vi selv kan fokusere på matopplevelsen, sier Trodal.
Fazer sin satsning som matspesialist betyr også et stort fokus på miljø- og samfunnsansvar. I løpet av 2016 har selskapet blant annet forlenget sitt partnerskap med EAT Foundation, inngått avtale med GreeNudge, og det gjennomføres dette året en felles nordisk kampanje for reduksjon av matavfall. To av selskapets kokker har også bidratt med oppskrifter i en vegetarisk kokebok, en del av satsningen Fazer gjør for å øke andelen grønt i sitt tilbud.
– Vi vil skape en helhetlig gjesteopplevelse, ha et moderne uttrykk rettet mot målgruppen og vi skal ivareta nye trender. Vårt mål er å skape nærhet til brukerne og ivareta deres ønsker og behov for serveringsløsninger også utover den daglige lunsjen. Med korte beslutningslinjer, lokal forankring, fleksibilitet og høy kompetanse i alle ledd, vil vi bygge et solid partnerskap med våre oppdragsgivere, avslutter Sidsel Rygh Trodal

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siste nyheter Vest-Norge

BIRs nye kontorbygg på Nygårdstangen vant Eiendomsprisen

Nyheter / torsdag 18. april 2024

Kjøper 38 leiligheter og 3 næringsseksjoner i Bergen

Nyheter / torsdag 18. april 2024

Statsforvalteren om at fylkeskommunen hemmeligholder leiekontrakter: – Ikke krav på innsyn

Nyheter / tirsdag 16. april 2024

Tingretten og jordskifteretten til Entra-bygg

Nyheter / mandag 15. april 2024

Ansatt som daglig leder i Dokken Utvikling

Nyheter / mandag 15. april 2024

Statped tar 2.000 kvm i Solheimsviken

Nyheter / fredag 12. april 2024

Nyhetsbrev Estate-Vest

Motta gratis nyhetsbrev fra estatevest.no