Hokus pokus – så var en ny hotellkjede etablert
Som ved et trylleslag har hotellkjeden Magic Hotels etablert seg med fire hoteller i Bergen. Nå tar de opp kampen med de større og mer etablerte hoteloperatørene.
– Vår langsiktige ambisjon er at vi skal være blant de to største hotelloperatørene i Bergen innen 2021, sier administrerende direktør i AB Eiendommer, selskapet som står bak hotellkjeden.
Store ambisjoner
AB Eiendommer eies av Tom Rune Pedersen, som i mange år var partneren til Geir Hove. I 2015 skilte de to lag og delte da eiendomsporteføljen mellom seg. Hove fikk kontoreiendommene, mens Pedersen tok over handelseiendommene. Før de skilte lag hadde Hove kjøpt halvparten av Hotel Norge, som nå er stengt for en omfattende oppgradering.
Nå har altså Pedersen også tatt steget inn i hotellbransjen. I august i fjor åpnet han sitt første hotell, Magic Hotel Solheimsviken. Ett år etterpå har han åpnet ytterligere tre Magic-hoteller i sentrum. Med det er hotellkjeden Magic Hotels en realitet. Samlet har kjeden nå 402 rom i Bergen.
Men Pedersen sikter altså høyere enn som så. I løpet av fire år skal kjeden være blant de to største operatørene i Bergen. Det betyr at han tar opp konkurransen med Scandic, som når Hotel Norge åpner dørene, har 2046 rom i Bergen. Choice er på andreplass med 1396 rom. For å ta andreplassen må altså Magic Hotels åpne nesten 1000 nye hotellrom på vel tre år.
– Vi jobber med noen spennende prosjekter som jeg pr i dag dessverre ikke kan utdype nærmere, sier Hansen.
400 rom i Kong Oscarsgate
Ett av prosjektene, som Hansen altså ikke ønsker å si noe om, er å gjøre tidligere Tanks videregående skole om til hotell. AB Eiendommer kjøpte eiendommen av Hordaland Fylkeskommune i 2013 for 34 millioner kroner. Eiendommen ligger i Kong Oscarsgate og planen er å bygge et hotell med 400 rom. Planlagt byggestart er i 2018. Da gjenstår det rundt 600 rom for å ta steget helt opp på andreplass, men AB Eiendommer har ytterligere noen planer som de trolig vil realisere.
Foreløpig er det imidlertid bare Bergen som er aktuell for den nye hotellkjeden.
– Vi har ikke konkrete planer om å etablere Magic Hotel i andre norske byer, men dukker den rette eiendommen opp med den beste beliggenhet, så er dette noe vi vil vurdere nærmere, sier Hansen.
Et komplett tilbud
Hansen forteller at visjonen til AB Eiendommer er å skape et komplett tilbud til gjestene i Bergen sentrum. Dette innbefatter kulturopplevelser, matopplevelser, og andre tilknyttede utelivs opplevelser og handel.
– Dette kan gjerne være samme tak, siden vi er i en klimatisk sone som kan være litt ublid innimellom, sier Hansen.
Han sammenligner konseptet med det man i dag har på cruise-skip.
– Vi har et stort ønske om ikke bare å tilby en hotellseng, men en komplett opplevelse som innbefatter shopping, velvære, kultur restaurant og uteliv, sier Hansen.
Hansen forteller at kjeden skiller seg litt ut med tanke på design. De karakteristiske trekkene ved Magic Hotel – kjeden er levende og moderne design, med fokus på komfort, teknologi og attraktive priser, uten at det går utover kvaliteten. Alle hotellene er designet i samarbeid med den verdenskjente industridesigneren Karim Rashid. Rashid er kjent for sitt særegne uttrykk og fremtidsrettet design – som er både organisk og minimalistisk.
– Dette er det første prosjektet han har i Skandinavia, sier Hansen