Bergen kommune: – Vi har ikke hatt en ideell forhandlingsposisjon i denne saken
Før kjøpet av Møllendalsveien 19 signaliserte Byrådsavdeling for arbeid, sosial og bolig at «det er svært viktig at dette kjøpet blir gjennomført».
Etat for bygg og eiendom i Bergen kommune fikk i mai 2020 bestilling fra Byrådsavdeling for arbeid, sosial og bolig (BASB) om å oppta forhandlinger om kjøp av Møllendalsveien 19. Eiendommen skal benyttes som midlertidig botilbud med 8-10 plasser.
Det var på dette tidspunkt gjennomført en mulighetsstudie for bygget. Fra bestillers side ble eiendommens beliggenhet vurdert som særs godt egnet til formålet.
På bakgrunn av bestillingen har Etat for bygg og eiendom fremforhandlet et utkast til kjøpekontrakt, der kjøpesummen er 25.079.222 kroner. Det skal i tillegg betales dokumentavgift og tinglysningsgebyr.
Selger er Søviken Invest AS.
Ifølge et fagnotat fra Etat for bygg og eiendom til BKMS – kommunaldirektørens stab er prisen fremforhandlet på bakgrunn av ulike takster som er innhentet.
Det ble innhentet en verdivurdering fra BERAS eiendomsrådgivning på eiendommen i april 2020. Denne taksten konkluderte med at eiendommens markedsverdi er kr 17 millioner kroner. Den 06.07.2020 ble den midlertidige brukstillatelsen for bygget trukket tilbake. På bakgrunn av disse nye omstendighetene ble det innhentet en ny takst i januar 2001 fra Rune Hestnes Taksering. Denne taksen er konkluderte med at dagens normale salgsverdi er kr millioner.
Selger ble våren 2021 bedt om å komme med et konkret kjøpstilbud til Bergen kommune. Selger mente at takstene Bergen kommune hadde innhentet var for lave, og det ble derfor innhentet nye takster.
– Vi har fått tilsendt takst fra Takst Partner Vest, datert 21.09.2021, som gir eiendommen en salgsverdi på kr 26 millioner og en takst fra Finn Skarpenes AS, datert 27.09.2021, som gir eiendommen en salgsverdi på kr 27 millioner, fremgår det av fagnotatet.
Bergen kommune utfordret takstmann i BERAS om å gi en forklaring på de sprikende takstene. Han har gjennomgått de fire takstene, og forklarer forskjellen ved at det er lagt til grunn ulik antatt utleiepris og ulike vurderinger knyttet til eiendommens avkastning (avkastningskrav). Dersom en setter et lavere avkastningskrav, vil taksten øke.
– Den laveste taksten har lagt til grunn nettoleie på kr 1.226.000 kroner og et avkastningskrav på 7%. Taksten som er 26 millioner, har lagt til grunn en nettoleie som er kr 350.000 kroner høyere og satt avkastningskravet til 6%.
Bergen kommune mottok et tilbud fra selger den 5. januar 2022 om å kjøpe eiendommen som et kjøp av et eiendomsselskap (under stiftelse) for 26 millioner kroner.
– Selger vil ha en stor økonomisk fordel av å selge eiendommen som et selskap, da han vil unngå å skatte for gevinsten. Etter sonderinger med BFNE gav kommunen tilbakemelding om at vi ikke ønsker å kjøpe eiendommen som et selskap. Vi ønsker en ordinær eiendomstransaksjon basert på markedsmessige betingelser. Da vi har forståelse for at dette vil utløse en skattebelastning på selgers hånd, kan vi heller i tråd med markedsmessig praksis være villig til å øke prisen noe for å kompensere for deler av en dokumentert skattebelastning.
I fagnotatet gjør kommunens eiendomsavdeling oppmerksom på at de «ikke har hatt en ideell forhandlingsposisjon i denne saken».
– Det har vært formidlet fra bestiller at det er svært viktig at dette kjøpet blir gjennomført. Selger har også formidlet at han har hatt andre interessenter og derfor ikke nødvendigvis ønsket å selge til Bergen kommune, fremgår det av fagnotatet.