Estate Vest

Nyheter – Vest Norge

Siri Legernes er divisjonsleder for plan og arkitektur i Rambøll. (Foto: Rambøll)

Blågrønne løsninger – en kostnad eller en ressurs?

I en tid hvor fakta og fiksjon flyter inn i hverandre er det betimelig å spørre; hva er verdien av et godt rykte? Blågrønne løsninger ender ofte opp som et kostnadsspørsmål, men hva er vår kapital egentlig?

Kommentar

onsdag 5. april 2017 7:21 (Oppdatert 8. mai 2018 7:26 )

Av Siri Legernes divisjonsleder plan og arkitektur i Rambøll.

Kapital er ikke bare kroner og øre. Alle som eier, bygger eller leier eiendom vet at prisen i et godt strøk er adskillig høyere enn i et «dårlig» strøk. I «Cloudburst Resiliency Planning Study – Best Practices for Managing Stormwater in a Changing Climate» som Rambøll har utført for New York City, viser til studier hvor det er en klar sammenheng mellom tilgang på grønne områder og mental helse.
Nå skal det ikke påstås at alvorlige sosiale utfordringer kan løses med en park, men gode uterom og møteplasser kan for eksempel være et svært viktig bidrag til folkehelsen. Som igjen kan spare samfunnet for enorme summer.

Å gjøre en utfordring om til en ressurs
Det er to ting som er helt sikkert: 1) det kommer til å regne i årene fremover og 2) vannet må renne ett sted. Blågrønne løsninger handler om å ta et problem (veldig mye nedbør på kort tid) og gjøre det om til noe vakkert, funksjonelt og aktiviserende (gjennom blant annet landskapsarkitektur.)
Forsikringsselskapene melder om astronomiske erstatningssummer som følge av vannskader årlig. De samfunnsøkonomiske konsekvensene er enorme de dagene folk blir forhindret i å komme seg til jobb for eksempel på grunn av stopp i kollektivtrafikken, men få snakker om de sosiale fordelene ved å etablere blågrønne strukturer.
I Rambøll har vi eksperter innen det å skape levende byer som folk trives i. Herbert og Bettina Dreiseitl sitter på noe av vår strektes internasjonale kompetanse og har jobbet med blågrønne løsninger over hele verden. De har også vært involvert i flere norske prosjekter. Blant annet har de deltatt i områdeutviklingen av Madla/Revheim i Stavanger og Nansenparken på Fornebu i Oslo.
De er helt tydelige på er at blågrønne løsninger er temaer som er vanskelige for politikere og utbyggere å se verdien av, ikke bare i Norge, men over alt.

Kapital er mye mer enn penger
– Vakre og gode blågrønne løsninger tilfører verdi. Og verdier er vår kapital! fortalte Bettina Dreiseitl da hun nylig var på besøk hos oss. Hun peker på seks former for kapital som bør inngå i et regnskap når områder skal utvikles:

1 Naturkapital; vann, biologiskmangfold og økosystemer

2 Bygnings kapital; Blågrønne løsninger (grønne tak og vegger) er vakkert og funksjonelt, redusere mengden overskuddsvann, fordøyer vann, renser vann og hindre skader på bygg og infrastruktur.

3 Menneskelig kapital; hvordan vi føler oss og hvordan gode miljøer påvirker den enkeltes helse.

4 Sosial kapital; sosial identitet. Vi passer bedre på det vi er glad i, vårt grunnleggende forhold til natur og andre mennesker, mulighetene for å møtes og være sammen, muligheten for bevegelse og fysisk utfoldelse.

5 Symbolsk kapitalt; «alle» kjenner Vigelandsparken, den er et nasjonalt symbol for Norge på samme måte som Eiffeltårnet er et symbol på Frankrike. Hvert land, by eller område har et rykte som gjør det attraktivt, eller ikke.

6 Finansiell kapital; kan man regne ut kost/nytte i kroner og øre? Mange har prøvd. Center for Clean Air policy i New York City har kalkulert at det totale fordelen av å ha 1 acre (cirka 4050 kvadratmeter)  med grønn infrastruktur gir en besparelse på 8500 dollar i redusert energi behov, 166 dollar redusert CO2 utslipp, 1044 i økt luftkvalitet. 4 daa grønn infrastruktur øker den gjennomsnittlige prisen på hver bolig i et område med nesten 5000 dollar.

Vi må spørre oss selv; hva salgs byer vil vi egentlig ha? Og som investorer og eiere bør det være av interesse å investere i menneskelig, sosial eller symbolsk kapital også. For alle vil vel helst bo og oppholde oss i et område med et godt omdømme, men et godt rykte kan aldri kjøpes for penger, det må fortjenes.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siste nyheter Vest-Norge

BIRs nye kontorbygg på Nygårdstangen vant Eiendomsprisen

Nyheter / torsdag 18. april 2024

Kjøper 38 leiligheter og 3 næringsseksjoner i Bergen

Nyheter / torsdag 18. april 2024

Statsforvalteren om at fylkeskommunen hemmeligholder leiekontrakter: – Ikke krav på innsyn

Nyheter / tirsdag 16. april 2024

Tingretten og jordskifteretten til Entra-bygg

Nyheter / mandag 15. april 2024

Ansatt som daglig leder i Dokken Utvikling

Nyheter / mandag 15. april 2024

Statped tar 2.000 kvm i Solheimsviken

Nyheter / fredag 12. april 2024

Nyhetsbrev Estate-Vest

Motta gratis nyhetsbrev fra estatevest.no