Dette er skipsrederens boligprosjekt
Planen tar utgangspunkt i grepene som det er lagt opp til i de senere års utbygging langs Sandsliåsen.
På vegne av Karl Lødrup Kvalheim-selskapet Klk Eiendom AS har Holon Arkitektur bestilt oppstartsmøte hos Plan- og bygningsetaten (PBE) for Sandsliåsen 40. Eiendommen består i dag av et eksisterende kontorbygg, parkeringsplasser, samt et grøntområde med skog. På det 25 dekar store området ønsker selskapet å regulere for boligbebyggelse – blokkbebyggelse, kontor / tjenesteyting, og andre relevante formål som f.eks. uteoppholdsareal og samferdselsformål.
Eksisterende bygg på eiendommen(Sandsliåsen 40) foreslås beholdt, og regulert for kontor og tjenesteyting. Skipsreder Karl Lødrup Kvalheim sier til Estate Vest at de vil prøve å leie ut disse kontorlokalene.
På utviklingstomten foreslås det en utbygging på 24.900 kvm bolig i tillegg til eksisterende næringsbygg. Mulighetsstudien legger opp til 310 boenheter, der 31 ligger i ytre fortettingssone, og 279 i byfortettingssonen. Uteoppholdsarealene er fordelt på bakkenivå og balkong / tak med forholdet 60/40. Utnyttingsgraden er beregnet til 153 prosent.
– Plangrepet tar utgangspunkt i grepene som det er lagt opp til i de senere års utbygging langs Sandsliåsen. Bebyggelsen understreker den urbane gaten, og tilpasser seg denne, og løser seg mer opp mot midten og mot nord og den mindre bebyggelsen som ligger der, skriver Holon Arkitektur i redegjørelsen.
Foreløpige skisser viser tilpasninger med fasademateriale som tar opp i seg kvaliteter som tegl og tre, som har vært gjennomgående i Sandsliåsens nyere utbygging. Det legges opp til at det mest sentrale bygget på tomten får fellesfunksjoner.
– Prosjektet sitt hovedfokus har vært å tilby bokvaliteter og stedskarakter gjennom det overordnede plangrepet. Både gjennom å bevare noen av de verdifulle kvaliteter som finnes ved dagens tomt, men og ved å skissere et prosjekt som har større åpne felt mellom bebyggelsen. Dette gir oss muligheten til å utarbeide et større torg i sør, en opparbeidet frodig bakgård i nord, og bevarer et felt med skog og terreng i sørøst, fremgår det av mulighetsstudien.
Bebyggelsen skal være vektet mer mot hovedveien i vest, grunnet den større skalaen som allerede er der, men også for å fungere som en støyskjerm for resten av tomten. Det er skissert mindre bebyggelse mot nabolaget i øst.