Her kan det komme nesten 200 boliger
Skanska Norge vil fortette ved bybanestopp og sentrumsområde.
– Hovedintensjonen med detaljreguleringsplanen er å legge til rette for en utvikling av boliger av ulik størrelse og type for å tiltrekke seg ulike befolkningsgrupper, skriver fagkyndig Ard Arealplan i planforslaget.
Det 29,1 mål store planområdet er beliggende i Østre Nesttunvegen. Ard Arealplan påpeker at området har en attraktiv plassering høyt over Nesttun senter i øst, med hensyn til solforhold, utsikt og nærhet til kollektivholdeplasser.
Det skisseres en ny bebyggelse med et bruksareal på ca. 20.000 kvadratmeter, tilsvarende ca. 195 boliger. Planforslaget er utarbeidet av Ard Arealplan AS i samarbeid med Vill Arkitektur og Lark Landskap på vegne av Skanska Norge AS.
– I tråd med overordnede planretningslinjer reguleres det for fortetting med kvalitet, slik at man får gode bo- og leveområder. Planområdet ligger tett på bybanestopp og sentrumsområde med god tilgang til service og tjenester slik at gange og sykkel blir den foretrukne transportform. Det er ønskelig å bygge ut videre i området for å styrke senterfunksjonene samt bybanen, fremgår det av planforslaget.
– Tilstrekkelig høy utnyttelsesgrad på sentrale tomter er en forutsetning for å tilfredsstille framtidig boligbehov og det overordnede målet om redusert utbygging på mindre sentrale tomter, skriver Ard Arealplan.
Forslaget legger til rette for tilhørende infrastruktur, grøntområder, tverrforbindelser til nærområdet i øst og vest, lekeareal og fellesområder.
– Gjennom planarbeidet arbeides det med å presentere gode løsninger for plassering av boligene, veitilkomst og grøntområder i både landskapet og terrenget. Å ta vare på «grønne» kvaliteter i sammenheng med nærområdet sett i en større sammenheng har vært viktig for å opprettholde nødvendige sammenhenger i det lokale økosystemet.
I gjeldende reguleringsplan for Nesttun sentrum fra 2005 er området avsatt til konsentrert boligbebyggelse, kombinert bolig / kontor / forretning, garasjeanlegg og felles lekeareal. Basert på denne reguleringen ble det i 2010 gitt rammetillatelse for grunnarbeider på eiendommen, med vilkår. Arbeidet med realisering stoppet opp, hovedsakelig på grunn av privatrettslige hindringer knyttet til atkomstsituasjonen.
– I 2019/20 ble det gjort et stykke arbeid for å vurdere hvilket mulighetsrom som lå innenfor gjeldende regulering. På grunn av faktorer som adkomst, trafikk og grønne interesser, ble det i løpet av denne prosessen besluttet å starte et nytt planarbeid for tomten, for å kunne utarbeide helhetlige vurderinger av trafikk- og veisituasjon, parkerings- og atkomstsituasjon, samt utarbeide gode løsninger for bebyggelse sett i sammenheng med terreng, grønne interesser og koblingen til Nesttun sentrum, fremgår det av redegjørelsen.
Planarbeid med nytt fokus på å utarbeide et planforslag i samsvar med KPA18 ble satt i gang i 2021.
Prosjekteier Arild Halseth i Skanska Norge skriver i en e-post til Estate Vest at Fondveggen blir et etterlengtet prosjekt på Nesttun for folk alle aldre.
– En bilfri miljøgate på flere hundre meter, som snor seg mellom spennende boligtun og uberørte naturområder. Her skal spennende arkitektur inspirert av tradisjonelle bergenske byhus, omkranse tunene og langs miljøgaten. Under byhusene ut mot Nesttun skal det ligge stilfulle boligblokker med leiligheter i alle størrelser fra 36 til 115 kvm, skriver han.
Sammen med barnefamilier inviterer Skanska inn yngre og eldre til å dele på et variert boligmiljø.
– Nesttun har et større tjenestetilbud enn en gjennomsnittlig stor Norsk by. Dette får nå de ca. 200 nye boenhetene nyte godt av, 2 minutter fra ytterdøren sin. Her vil det bli en stor variasjon, alle leiligheter med gode bokvaliteter ute og inne. Skanska ønsker å levere på en bærekraftig boligsammensetting for alle aldre og økonomier. All parkering vil skje i eksisterende utbygde parkeringsanlegg, med heis opp til miljøgaten. Sammen med en rampe opp fra bybanestoppet ved Nesttun terminal, vil bybanen få et nytt nabolag som kunde, skriver Halseth.