Tirsdag 1. desember avholdes Eiendom 2015-konferansen på Quality Hotel Edvard Grieg. Her får eiendomsutviklere og -besittere, investorer, arkitekter, rådgivermiljøer, entreprenører, leverandører, og bedrifter som vurderer nye lokaler en unik sjanse til å skaffe seg et innblikk i hva som skjer i «Mulighetenes by».
tirsdag 10. november 2015 11:20 (Oppdatert 19. februar 2018 11:25 )
– Det skjer veldig mye interessant på eiendomsfronten og dette fortjener mer oppmerksomhet. Temaet til konferansen er «Mulighetenes by», og det forklarer meget godt det besøkende får oppleve her. Bergen går en veldig spennende tid i møte med tanke på eiendomsutvikling, og blir hvert år et bedre sted å bo, leve og jobbe. Det er utrolig mange viktige byutviklingsprosjekter på gang, og disse får man lære mer om 1. desember, forklarer Torgeir Hågøy, som er initiativtaker og eier av konferansen, samt redaktør for Estate Vest.
Programmet for Eiendom 2015 er fullpakket med dyktige og kunnskapsrike lokale og nasjonale foredragsholdere. Blant foredragsholderne finner vi Gudmund Stokke hos Nordic Office of Architecture, Håvard Nustad i Pangea Property Partners, og Christian Ringnes fra Eiendomsspar.
– Vi har fått med oss noen av de største og beste eiendomsaktørene og -rådgiverne i Bergen, og alt tyder på at dette blir en suksess. Konferansen er interessant for en bred målgruppe fordi deltakere her både kan høre innsiktsfulle foredrag fra noen av bransjens ledende aktører, mingle og bli kjent med nye aktører og samarbeidspartnere, samtididig som man får en sniktitt på noen av de største kommende utviklingsprosjektene i byen, sier Hågøy, som spesielt tror at bedrifter som vurderer nye lokaler kan ha veldig godt av å komme på konferansen for å vurdere ulike alternativer opp mot hverandre.
I forbindelse med konferansen blir det nemlig også arrangert en utstilling, hvor de som har ledige arealer eller utviklingsprosjekter kan vise dem frem til et interessert publikum. Her vil man kunne se nærmere på alt fra store utviklingsprosjekter i Bergen til å møte rådgivere som advokater og arkitekter, men også leverandører til eiendomsbransjen.
– Over 150 deltakere og 20 interessante utstillere har allerede meldt seg på Eiendom 2015. Interessen for konferansen er stor, og det kan virke som vi har truffet en nerve. I utstillingen får man blant annet et glimt av fremtidens Bergen, gjennom byutviklingsprosjekter som Bergen Business Park, Laksevåg verft, Simonsviken Næringspark, Media City Bergen, samt en stor og spennende visjon for Dokken, forteller initiativtaker Hågøy
Dokken-visjonen er ett av punktene på konferanseplanen det er veldig mye blest rundt. Bergen sentrums rolle har gjennom årtier blitt uthulet både som bosted og handelssentrum. Flere boliger og mer næringsliv i sentrum er derfor en nødvendighet for å gjenreise bysentrum som det sentrale midtpunkt i hele regionens liv. «Visjon Dokken» skal skissert mulighetene for en slik utvikling av Dokken – basert på at godshavnen kan og bør flyttes ut av byen.
– Bergen vil vokse med 70 000 innbyggere de neste 30 årene. En vesentlig del av denne befolkningsveksten må tas i sentrum for å sikre at Bergen utvikles som en smart og grønn by. «Visjon Dokken» viser hvor fantastisk byen vår kan bli dersom vi får lov til å bygge på den gamle godshavnen. Vi har utviklet en plan med nærmere 5000 boliger, rundt 150 000 m² næring og 30 000 m² kultur. Vi har også lagt inn tre barnehager og en barneskole i området. I tillegg planlegger vi et 5000 m² stort biogassanlegg som skal forsyne hele bydelen, og byen for øvrig, med fornybar og miljøvennlig energi. Samlet blir det over en halv million kvadratmeter med bygg, store grøntarealer og parker – i flateareal er prosjektet like stort som Aker Brygge med Tjuvholmen, påpeker Lars Clementsen Pedersen fra MAD arkitekter, som sammen med Fredrik Barth (Asplan Viak), Tor Fredrik Müller (EGD Property) og Stein Klakegg (OBOS) skal holde foredrag om mulighetsstudien for Dokken på Eiendom 2015, i tillegg til å delta på utstillingen.
Pedersen gleder seg til å presentere planene for publikum, og poengterer at ingen av de overnevnte partene har kommersielle hensikter bak «Visjon Dokken», da de ikke eier noen av eiendommene som er vist i prosjektet.
– Vi tror på Dokken som et nært forestående transformasjonsområde i Bergen, og ønsker at området blir løftet opp og satt på agendaen. Vi brenner alle for byen vår, og vil bidra til å vise det fantastiske potensialet som ligger her. Jeg gleder meg nå til å komme til Eiendom 2015 og møte alle de menneskene som arbeider knallhardt med mulighetene som finnes i Bergen. Den entusiasmen og begeistringen vi skal skape sammen på konferansen blir det fantastisk å være en del av, fastslår han.
Konferansen avholdes nå for første gang, men Torgeir Hågøy er klar på at målet er at dette skal bli et årlig arrangement i Bergen.
– Jeg er stolt og ydmyk over det vi har fått til, og gleder meg veldig til å se hvordan dette blir. Ambisjonen er selvfølgelig at konferansen skal vokse og bli en institusjon i Bergen. Derfor er det avgjørende at vi får en god start. Programmet er svært solid og fortjener mange deltakere. En god start og en god energi på konferansen legger grunnlaget for en tilsvarende interessant eiendomskonferanse i 2016, sier Hågøy.
Vi bruker informasjonskapsler på denne nettsiden for å gi deg en best mulig opplevelse.
Funksjonelle
Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistikk
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.