Professor advarer mot åpne landskap
Professor i arbeidsmedisin og global helse advarer i en kommentar i BT mot åpne kontorlandskap.
I en kommentar i BT skriver professor i arbeidsmedisin og global ved Universitetet i Bergen, Bente Elisabeth Moen, at de i mange år har hatt kunnskap som entydig sier at dersom man skal holde på med arbeid som krever konsentrasjon, så må kontorlandskap unngås. Hun skriver at ”Deling av kontor eller kontorlandskap anbefales ikke for denne type arbeid. Det gir nedsatt produktivitet, øker antall feil og gir ansatte hodepine og manglende trivsel på jobb.”
Hun viser også til et NRK Brennpunkt-program sylig konkluderte med at ”De ansatte går hjem, for der kan de få jobbe i fred.” Det siste er en katastrofe for et akademisk miljø. Hvordan skal studentene oppleve akademisk diskusjon og få råd og veiledning dersom de ansatte forsvinner hjem?
Moen viser til at vi i Norge har en utmerket arbeidsmiljølov fra 1977, vi har et fungerende Arbeidstilsyn, vi har verneombud og fagforeninger. Vi har den norske arbeidslivsmodellen, der vi soler oss i glansen av et trepartssamarbeid mellom ledelse, ansatte og fagforeninger som gir godt fungerende bedrifter. Medvirkning og demokrati i arbeidslivet er typisk norsk, noe vi blir beundret for verden over. Men hva skjer når det gjelder kontorlandskapene? Plutselig tas det ikke hensyn til eksisterende fagkunnskap. Ansatte i universitet og høyskoler plasseres i arbeidsmiljøer de ikke vil ha.
Møter holdes om temaet, men disse inneholder mer forsøk på overtalelse enn reell diskusjon. Ansatte får iblant si hva de mener, men opplever at ingen hører på dem når de protesterer.
Hun mener konsekvensen er at kunnskapsbedriftene utarmes. Moen mener det er på tide å repetere, også for norske myndigheter, ledere og andre som er ansvarlige for arbeidsmiljøet, at det er nødvendig med et godt samarbeid mellom ansatte og ledere for å få et godt arbeidsmiljø. Det betyr at man lytter til hverandre, og at ledelsen ikke overkjører de ansatte. Dersom man lytter og endrer planene etter det man hører, skapes motivasjon, arbeidsglede og stor produktivitet. Det er det vi vil i våre kunnskapsbedrifter, er det ikke?