Vil åpne øynene
opp for Stavanger
DNB reiser til Cannes for å åpne opp øyner.
Advokatfirmaet Kluge og DNB i Stavanger arrangerer tur til Mipim fra Stavanger. Med seg har de kunder og samarbeidspartnere. DNB Næringsmegling er tydelige på hvorfor de reiser.
– Grunnen til at vi reiser er at vi ønsker å treffe internasjonale aktører. Vi ønsker at de skal åpne opp øynene for Stavanger som arena for investering i eiendoms, sier daglig leder av DNB Næringsmegling i Stavanger, Frode Gyland.
Knytter kontakter
Det har allerede mange internasjonale aktører gjort i fjor handlet de næringseiendom i Stavanger for 2,9 milliarder kroner.
– Deltakelse på Mipim kan være noe av forklaringen, men jeg tror nok helst at dette å gjøre med at vi har tette forbindelser med Oslo-miljøet. Men det er ingen tvil om at Mipim er en fin arena både for knytte nye kontakter og jobbe å med eksisterende relasjoner, sier Gyland.
Transaksjonsåret 2015 har ikke ifølge næringsmegleren ikke startet veldig godt.
– Det har vært rolig. Det er helt klart kapital tilgjengelig, men det er vanskelig å finne de rette og de gode objektene. De internasjonale aktørene er helt tydelige på hva de vil ha både når det kommer til type bygg og leietakere, sier Gyland.
Les også: Bergen 0 – Stavanger 2,9 mrd
Kunne vært flere
Bosse Langaas i Kluge forteller at det i opplegget som de har sammen med DNB, så er det 17 stykker som reiser fra Stavanger.
– Det er omtrent like mange som vi har vært tidligere. Hvor mange det er som reiser utenom vårt opplegg vet jeg ikke, sier Langaas.
Målet med opplegget deres er ifølge ham at stavangergjengen skal knytte kontakter seg imellom.
– Det er nyttig for dem å knytte nye kontakter, og det er hovedårsaken til at vi gjør dette. Vi tror helt klart at vi kunne vært flere, men det er dyrt og trangt om plassen, sier Langaas.