Estate Vest

Nyheter – Vest Norge

STOR AKTIVITET: Ett år før åpningen av nye Lagunen er mye av bygningskroppene på plass. (Foto: Torgeir Hågøy)

Voldsom interesse for å leie 
butikklokaler i ”nye” Lagunen

Ett år før åpningen av ”nye” Lagunen Storsenter er 65 prosent av arealet allerede utleid. 

Torgeir Hågøy

onsdag 22. november 2017 9:24 (Oppdatert 13. desember 2017 8:12)

– Da vi gikk i gang med byggingen hadde vi ikke leid ut en eneste kvadratmeter. Nå er 65 prosent av arealene leid ut, sier administrerende direktør i Lagunen AS, Knut Eliassen. 
Om ganske nøyaktig ett år åpner Lagunen dørene til et kjøpesenter som er 50.000 kvadratmeter større enn dagens senter. Senteret dobler med det nesten antallet kvadratmeter fra dagens 70.000. Alle disse kvadratmeterne skal fylles med aktører som ikke bare tilfører Lagunen noe nytt, men som også komplementerer allerede eksisterende leietakere.
– Grunnen til at vi gikk i gang med byggingen før vi hadde leietakere på plass er at det er en overbevisning blant våre eiere om at dette vil bli tatt godt imot i markedet og at det dermed vil gi nødvendig avkastning. At interessen for prosjektet har vært så stor er selvfølgelig veldig kjekt, sier Eliassen.

Fortsatt muligheter
Av de tilsammen 50.000 kvadratmetrene er altså 32.500 allerede utleid. Aktører som XXL, Home & Cottage og Kid Interiør er noen av de som skal inn, foruten kino og treningssenter. De to sistnevnte kommer på plass først i 2019.
65 prosent utleid betyr at det fortsatt er muligheter, og det spesielt innen ett segment at Eliassen fortsatt jakter det beste konseptet.
– Vi etablerer en ny kino med ni saler og tilsammen 750 seter. Det gjør at det vil oppstå et helt nytt marked for serveringskonsepter. Lagunen går fra å være senter til et bymessig bydelssentrum. Det åpner opp for konsepter som har andre åpningstider enn selve senteret. Vi vil gjerne legge til rette for at man kan ta en helaften i Lagunen, for eksempel med kino og noe å spise og drikke enten før eller etter. Så langt har vi ikke funnet et konsept som vi er helt fornøyd med, sier Eliassen, som oppfordrer aktører innen restaurantdrift å ta kontakt.
– Er det noen som leser dette og ønsker å drive butikk i Lagunen, så må de også ta kontakt for her er det også fortsatt noen muligheter.

Sikter mot fire milliarder
Med utvidelsen vil Lagunen øke arealet fra 70.000 kvadratmeter til rundt 120.000 kvadratmeter. Mye av dette blir imidlertid opplevelsesbaserte kvadratmeter, altså kino og mat og drikke. Med utvidelsen trappes også ambisjonene for senteret opp.
– Vi har en ambisjon om å passere en omsetning på fire milliarder kroner i 2019, sier Eliassen.
Dersom han lykkes blir Lagunen Storsenter det største kjøpesenteret i Norge når det gjelder omsetning. Senteret ligger i år an til en liten nedgang i omsetningen og faller dermed under den magiske tre-milliardersgrensen. I 2016 hadde Lagunen en omsetning på 3,1 milliard kroner. For å nå fire må de med andre ord cirka én milliard opp sammenlignet med i år.
– Det er et tall som er stort å ta i sin munn, også for oss, men med denne utvidelsen er det der vi skal være, sier Eliassen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siste nyheter Vest-Norge

Omsetning av festetomter – med fokus på nytt regelverk

Nyheter / onsdag 13. desember 2017

Har allerede mandater for 1 milliard

Nyheter / onsdag 13. desember 2017

Høyesterett med tidenes julegave til Hove

Nyheter / tirsdag 12. desember 2017

UiB vurderer å bygge nytt for å hindre flere tjuveri

Nyheter / tirsdag 12. desember 2017

Har solgt for 600 millioner bare siden i sommer

Nyheter / onsdag 6. desember 2017

Investor byr 300 millioner for Brann-tribune

Nyheter / mandag 4. desember 2017

Nyhetsbrev Estate-Vest

Motta gratis nyhetsbrev fra estatevest.no