
Dette Nordr-prosjektet ble banket gjennom i Bergen bystyre
Flertallet i Bergen bystyre støttet innstillingen fra Utvalg for miljø og byutvikling.
I et dramatisk bystyremøte i Bergen i kveld, der Byrådet gikk av etter at flertallet stemte for å legge bybanetraseen i tunnel, og ikke i Bryggen-traseen, var også Nordr-prosjektet på Møllendal oppe til behandling.
Nordr ønsker å tilrettelegge for videreutvikling av bolig i kombinasjon med næring og/eller publikumsrettet virksomhet på bakkeplan på Mølleneset i Bergenshus bydel. Tilkomst til planområdet skal løses via parkeringskjeller i Møllendalsveien 62.
– Planområdet ligger i et spennende transformasjonsområde, der et eldre industriområde er i ferd med å erstattes av et urbant bymiljø. En viktig premissgiver for området er den nye kunst- og designhøgskolen som er lokalisert like øst for planområdet, heter det i planforslaget.
Videre er park og gang- /sykkelvei langs Store Lungegårdsvannet etablert. Dette sikrer en grønn og trygg transportkorridor til Bergen sentrum og allmenn tilkomst til strandsonen.
Målsetningen er «å skape et prosjekt av høy arkitektonisk kvalitet med gode leiligheter og et godt bomiljø». Planforslaget legger til rette for en utbygging på 8.070 kvadratmeter BRA med 3 boligbygg og opptil 73 nye boenheter.
Flertallet i Bergen bystyre fulgte i kveld innstillingen fra Utvalg for miljø og byutvikling (UMBY). Denne innebærer blant annet at byggehøyde tilhørende delfelt BBB1 reduseres med 3,0 meter, tilsvarende en etasjehøyde, fra kote +18,4 til kote +15,4 m. Grad av utnytting reduseres tilsvarende.
Dette innebærer én mindre etasje på bygg B, noe som tilsvarer ca. 300 kvadratmeter mindre utnyttelse.
– Dette var vi forberedt på. Ellers er vi jo veldig godt fornøyd med at forslaget nå er blitt vedtatt, samt at vi fikk mye skryt i Bystyret for prosjektet, sier Lars Rune Folkedal, prosjektdirektør Bergen i Nordr.