GC Rieber Eiendom og WPS Næringsmegling til topps igjen
GC Rieber Eiendom og WPS Næringsmegling har den beste merkevaren blant eiendomsaktørene i Bergen.
Hvert år gjennomfører NEMEET merkevareunderøkelsen Eiendomsbarometeret i samarbeid med Estate Nyheter i landets fire største byer. Nå er resultatene for Bergen klare, og for tiende år på rad stakk GC Rieber Eiendom av med seieren, fulgt av Bara Eiendom og Entra.
– Ingen andre utleiere vi har kartlagt har klart å dominere sitt segment så lenge som GC Rieber. Den nærmeste er E.C. Dahls Eiendom i Trondheim, men selv de måtte ett år seg slått av en av sine konkurrenter. GC Rieber Eiendom har holdt seg øverst i Bergen ved hver måling, sier Morten Olaisen, daglig leder i NEMEET som står for undersøkelsen.
– Det er stas å bli rangert høyt av dyktige bransjekollegaer. Å kombinere konkurranse og deling av erfaring preger vår bransje. Erfaringsdeling blir enda viktige fremover når vi skal nå bærekraftsmålene. GC Rieber Eiendom skal bli klimanøytral innen 2025. Vårt team på 37 er privilegert som får arbeide med helhetlig områdeutvikling av sentrale områder i Bergen hvor vi har fokus på både de som bor, arbeider og lever sine liv i disse områdene. Det gjør vi best ved å ta ansvar for hele verdikjeden fra ide, konsept, nybygg, marked, opplevelser, drift, forvaltning og eierskap. Vårt mål er å ha bransjens mest fornøyde kunder, eiere og medarbeidere, sier Tor Instanes, administrerende direktør i GC Rieber Eiendom.
Bara Eiendom rykker opp fra fjerde til andreplass og dytter med det Entra ned til tredje. I fjor tok DNB Næringseiendom tredjeplassen, men er nå på femte, sin historisk svakeste plassering i Bergen. Fjerdeplassen går til EGD Property.
På rådgiversiden befester WPS sin posisjon som byens ledende megler, og akkurat som de to foregående årene følges de nærmest av Kyte Næringsmegling og DNB Næringsmegling.
– Dette er en fantastisk hyggelig nyhet å få, og gøy at vi klarer å forsvare posisjonen vår i Bergen. Dette resultatet kommer av en skikkelig teaminnsats over flere år, og en slik anerkjennelse motiverer oss virkelig for videre innsats. En stor takk til alle bransjekollegaer som har stemt oss frem, sier daglig leder Lars Erik Wirsching.
– Merkevaremessig er det å drive megling og rådgivning absolutt mer ferskvare enn det å være besitter eller utvikler. Dealer skaper oppmerksomhet, men eiendommer og prosjekter varer. Man kan derfor ikke umiddelbart sammenligne merkevarene til de som megler med de som eier. Likevel, vi har siden vår første måling for ti år siden sett at de beste meglerne og rådgiverne tenderer å få stadig mer oppmerksomhet. Kanskje det er et tegn på at vi blir mer lik andre, større, internasjonale markeder, avslutter Olaisen.