Ekspert om fylkeskommunens hemmelighold: «Er det nødvendig?»
Presseekspert Gunnar Bodahl-Johansen er usikker på om Vestland fylkeskommunes fremtidige forhandlingsposisjon vil bli svekket ved at leiebetingelsene offentliggjøres.
I forrige uke skrev Estate Vest at Vestland Fylkeskommune har leid ut flere av etasjene i det nye prestisjebygget ved bystasjonen i Bergen til private aktører. Blant disse er det internasjonale revisjonsfirmaet Mazars (toppetasjen i nordre tårn), Handelsbanken (tiende etasje) og Harris Advokatfirma (åttende og niende etasje).
Estate Vest har bedt om innsyn i leiekontraktene, men dette er avslått av fylkeskommunen med følgende begrunnelse: «Dette er leiekontrakter for fylkeshuset, og ved å offentliggjøre leiepriser og andre vilkår, vil dette kunne svekke Vestland fylkeskommune sin forhandlingsposisjon med nye leietakere».
Estate Vest påklaget vedtaket med argumentasjon om at Vestlandshuset er fullt utleid på lange kontrakter, «derfor kan vi ikke se at det er relevant å holde disse opplysningene hemmelige nå». Klagen ble imidlertid avslått av fylkeskommunen, som viser til offentlighetslovens §23 første ledd. jfr §12.
Gunnar Bodahl-Johansen, som er ekspert på offentlighetsloven, sier til Estate Vest at det prinsipielt er riktig at fylkeskommunen kan vise til §23 første ledd. jfr §12 i denne saken.
– Men så er jo spørsmålet om offentliggjøring av disse opplysningene faktisk vil skade en fremtidig forhandlingsposisjon. Dette er en interessant problemstilling, sier Bodahl-Johansen.
Estate Vest har klaget avslaget inn for Statsforvalteren i Vestland, og han er spent på utfallet av dette.
På generelt grunnlag sier Bodahl-Johansen at «man ofte leter i lovverket etter en paragraf» slik at dokumenter kan holdes unna offentligheten.
– Det som ofte forbauser meg, er hvordan politikere og byråkrater ikke ser ut til å ha fått med seg at offentlighet er selve grunnlaget for demokratiet. Man skal være varsom med hva som unntas fra offentlighet, sier Bodahl-Johansen.