Hotellmarkedet stuper
Den økte kapasiteten i hotellmarkedet i Bergen har ikke blitt absorbert. Prisene per tilgjengelig rom stuper dermed dramatisk.
Det skriver Nordic Hotel Consulting i sin siste rapport. I mars 2014 hadde hotellene i byen et belegg på 71,4 prosent, mens det i mars i år var redusert til 53,8 prosent. I antallet solgte rom betyr dette at mens det i mars i fjor ble solgt 89.808 rom i Bergen, så er årets mars-tall redusert til 80.435 rom. Det er en nedgang på nesten 9500 solgte rom.
– I tillegg til dette har prisene gått ned, sier Olaf Vangstein i Nordic Hotel Consulting.
Et rom kostet i snitt 918 kroner i mars i 2014, mens det i mars i år kostet 899 kroner. Dette er kanskje ikke så stor nedgang, men dersom man tar med tilgjengelig rom i regnestykket blir nedgangen stor. I tillegg til at prisene har gått ned har nemlig Bergen også fått mange nye hotellrom. På ett år har Bergen antallet økt fra 4083 til 4818. Det er en vekst på 735 rom, eller 18 prosent.
Deler man losjiinntektene på antallet tilgjengelige rom får man noe som heter REVPAR. Den var i 2014 på 655 kroner, noe som er svært bra, sammenlignet med flere av de andre norske byene. I år er imidlertid ikke resultatet like bra. REVPAR har falt til 484 kroner, et fall på 24,5 prosent.
– REVPAR har hatt en grusom nedgang, sier Vangstein.