Estate Vest

Nyheter – Vest Norge

Artikkelforfatteren er advokat Karl Erik Bernt i SANDS, som har eiendomsutvikling og plan- og bygningsrett som sitt spesialfelt. Han er tidligere leder for Eiendomsavdelingen i Bergen kommune.

Utviklingen av Dokken over i en ny fase

Flere ting må på plass for at de ambisiøse tidsplanene for Dokken skal holdes. For alle interessenter som vil ha et ord med i laget om prosjektet, er det nå de må melde seg på.

Kommentar

mandag 15. januar 2024 9:35 (Oppdatert 21. mars 2024 15:29 )

Artikkelforfatteren er advokat Karl Erik Bernt i SANDS, som har eiendomsutvikling og plan- og bygningsrett som sitt spesialfelt. Han er tidligere leder for Eiendomsavdelingen i Bergen kommune.

Det nye året har markert overgangen til en ny fase i utviklingen av Bergens mest spennende utviklingsområde Dokken. Nylig ble planprogrammet for både områdereguleringsplanen for Dokken sør og detaljreguleringsplanen for nytt bygg for sammenslåing av Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet lagt ut til offentlig ettersyn og høring. Begge prosessene konkretiserer og gir ny innsikt i hvordan utviklingen av Dokken kan gå for seg.

10. januar ble det holdt informasjonsmøte i regi av plan- og bygningsetaten i Bergen kommune der begge planene ble presentert av de respektive forslagsstillerne – henholdsvis plan- og bygningsetaten og Statsbygg. Noe av det mest interessante som ble presentert var kanskje tidslinjen plan- og bygningsetaten ser for seg for at planprosessen skal kunne skje innenfor lovlige tidsrammer og likevel være vedtatt innen 2027, som er den fristen bystyret har besluttet. Eva Hagen som er styreleder i Dokken Utvikling AS, kommunens utviklingsselskap, var også til stede på møtet og var tydelig på at dersom en såpass ambisiøs tidsplan skal være gjennomførbar, er det enkelte absolutte forutsetninger som må komme på plass.

For det første er det en forutsetning at Bergen Havns aktiviteter innenfor planområdet på Dokken sør flyttes ut av området som skal utvikles frem mot 2035. Deler av virksomheten skal etter planen flyttes nordover til området der Bring enn så lenge holder til, og som skal utvikles på noe mer sikt.

Men man er også avhengig av at cruise- og beredskapskaien som i dag holder til på Dokken sør flyttes et annet sted – sannsynligvis til Skolten. For at det skal kunne gjennomføres må imidlertid ny kai på Skolten reguleres, finansieres, prosjekteres og bygges på mindre enn tre år. Det er i seg selv et svært ambisiøst prosjekt.

Styreleder Eva Hagen gjentok det samme budskapet da hun dagen etter holdt presentasjon om utviklingen av Dokken på Bergenskonferansen 2024 i regi av Bergen Næringsråd. I tillegg til flytting av cruise- og beredskapskai må det vedtas en områdereguleringsplan som er økonomisk og miljømessig gjennomførbar samt tilhørende detaljreguleringer for områdene man ser for seg at skal utbygges i en tidlig fase – alt innen 2027.

Dokken har lenge fremstått som en visjon for fremtidige generasjoner, men ovennevnte ambisjoner for hva som skal være avklart allerede innen de tre nærmeste årene viser med tydelighet at prosessen med å utvikle en flunkende ny bydel i Bergen nå er inne i en ny og mer håndfast fase. Det er allerede nå premissene for utviklingen av Dokken skjer, og det må skje relativt raskt for at den ambisiøse tidsplanen skal overholdes. Det betyr at det også er nå i nær fremtid innspill til planarbeidet må fremmes. De som ikke hopper på toget risikerer å bli stående igjen på perrongen for godt.

For utviklere, eiendomsbesittere samt andre interessenter, naboer og berørte av planarbeidet betyr det at i den grad man ønsker å være med å påvirke utviklingen, er det på tide å melde seg på. Blant annet ble det signalisert under informasjonsmøtet 10. januar at prosessen med å kostnadsberegne infrastrukturkostnader og utarbeide et grunnlag for utbyggingsavtale vil skje allerede i 2024.

I likhet med andre store utviklingsområder er det forutsatt at Dokken skal være selvfinansierende i den forstand at salg av tomter skal finansiere utviklingen av området. I den forbindelse vil faktorer som omfanget av kostnader til infrastruktur og tillatt utnyttelsesgrad ved fremtidig utbygging være helt avgjørende premisser for de økonomiske kalkylene med tanke på hvilke prosjekter som vil kunne la seg realisere. For utviklere som har ambisjoner om å være med på reisen, legges derfor premissene for den fremtidige utviklingen av Dokken nå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siste nyheter Vest-Norge

Kjøper tomt – vil samle matbransjen

Nyheter / mandag 6. mai 2024

Nygaarden: – Et kroneksempel på det å gi tilbake til byen

Nyheter / søndag 5. mai 2024

Borettslagets tak begynte å lekke. Retten slår fast at nabosameiet er ansvarlig for kostnadene

Nyheter / torsdag 2. mai 2024

Bringer nytt liv til Augustin Hotel

Nyheter / mandag 29. april 2024

Halvparten av alle hotellrom i Bergen sto tomme i Q1

Nyheter / fredag 26. april 2024

Slik blir nye Nøstet

Nyheter / torsdag 25. april 2024

Nyhetsbrev Estate-Vest

Motta gratis nyhetsbrev fra estatevest.no