Tror på ytterligere prisfall i Bergen
Fra 2014 til første halvår i år har RevPAR falt fra 730 til 520 kroner. Fallet er langt fra over, tror Hotelia.
– RevPAR vil fortsette å falle sterkt en periode fremover, før den vil stabilisere seg.
Det skriver Hotelia i sin siste markedsrapport. De mener at Bergen må finne på noe annet enn turisme for å fylle de mange tomme rommene. Per første halvår er belegget på 55,8 prosent. Nesten annenhver seng har med andre ord stått tom.
– Frem til 2014 hadde Bergen et høyt belegg, forholdsvis høye rompriser og økte romomsetningen betydelig, passerte Oslo i RevPAR i 2009 og Stavanger i 2011. Årsaken var et stort trykk i turistsesongen, stor andel yrkestrafikk fra oljenæringen, shipping og havbruk, og i tillegg til svært begrenset utvikling av ny hotellkapasitet over en svært lang periode, skriver de i markedsrapporten.
De andre større hotellbyene i Norge har hatt en betydelig utvikling av flere hotell/hotellrom. Dette er en utvikling som har pågått over mange år. I Bergen skjedde det lite, før det i 2014 sa pang. Da startet en ny utviklings- og ekspansjonsfase med mange nye hotellprosjekter. I denne perioden har både Scandic Flesland Airport, Clarion Collection Hotel Havnelageret, Hotell No 13, Citybox, Scandic Ørnen, Hotel Zander K, Hotel Bergen Børs, Magic, Opus XVII og nye Hotel Norge by Scandic sett dagens lys. Det betyr at man i perioden 2014 til 2024 trolig har fått en dobling av kapasiteten.
Som følge av kapasitetsøkningen de siste årene hadde Bergen allerede i 2017 redusert belegget til 62 prosent og en nedgang i RevPAR på 5,7 prosent, noe som var det første signal om at hotellene vil få tøffere konkurranse og endrede markedsbetingelser. Nå er belegget altså nede på vel 55 prosent.
Alt er imidlertid ikke nitrist. Etterspørselen i antall solgte rom fortsetter å øke med sterke 11,2 prosent, det er betydelig bedre enn første halvår 2017, som hadde en vekst på 3,9 prosent i antall solgte romdøgn. For å fylle opp romkapasiteten må Bergen imidlertid ta en større del av det nasjonale-/internasjonale kongressmarkedet og utvikle betydelig mer arrangementsturisme, mener Hotelia.
– Vi er forsiktige optimister for at Bergen klarer å håndtere den store økningen i kapasitet pga. et bredt kundegrunnlag med flere ben å stå på året rundt, og en moderne hotellportefølje med bredde i sitt tilbud. Bergen vil mest sannsynlig «overleve» noen år med et belegg påpluss/minus 60 prosent, skriver Hotelia.