3D-visualisering av lokalene gav
napp hos potensielle leietakere
BERGEN: Ved hjelp av 3D-visualisering får potensielle leietakere se hvordan lokalene virkelig kan bli. Det har vært med å sikre flere leiekontrakter.
– Når lokalet var tomt var det vanskelig, for å ikke si umulig, å se mulighetene. Mange søyler gjorde forvirringen total, sier leder for utvikling og leveranse hos Delfi Data, Trude Stadheim.
Selskapet signerte nylig en tiårig avtale om leie av 750 kvadratmeter kontorlokaler hos Joa Gruppen på Damsgård.
– Da vi begynte denne prosessen gikk vi ganske bredt ut og hadde mange valgalternativer. Det å da få se 3D-tegninger, som gjorde det mulig å «gå inn rommet» og se hvordan det fungerte, gjorde valget lett, sier Stadheim.
LES OGSÅ: Eiendomsbransjen står foran en digital revolusjon
God utnyttelse
Det er reklamebyrået Mistrol som har sett mulighetene i det å kombinere god 3D-kompetanse med designernes øye for farger og innredning. Stig Furnes i selskapet er den som legger plantegninger fra arkitekt inn i et 3D-program og bearbeider dem slik at de potensielle leietakerne skal få se hvordan lokalene faktisk kan bli.
– 3D-tegningene til Stig har hjulpet oss til å utnytte hver kvadrat av lokalet til noe funksjonelt. Vi har fått alt vi trenger på et mye mindre areal og i tillegg virker det større enn det vi hadde før, sier Stadheim.
– For mange som aldri har sett en plantegninger er det krevende å se for seg hvordan er rålokale kan bli. Ved å visualisere det på denne måten kan de være med å se hvordan det kan bli og dermed også påvirke utformingen av lokalene. Det handler om alt fra bruk av farger til rominndeling og møblering, sier Furnes, som legger til at de får en full spekk med hva ting koster.
– Da blir det også enkelt for leietakerne å gjøre justeringer i forhold til eget budsjett og hva de ønsker, sier Furnes.
LES OGSÅ: Høyskolen Kristiania flytter fra sentrum til Hansaparken
Huseier er godt fornøyd
Det er Joa Gruppen som eier lokalene hvor Delfidata har flyttet inn. De har brukt tjenestene til Stig Furnes de siste tre til fire årene.
– Ofte handler dette også om at vi utfordrer kundene på hva de faktisk trenger. Samspillet mellom huseier, kunde og designer er det som lager et godt sluttprodukt, sier Jon Hatlegjerde i Joa Gruppen.
LES OGSÅ: Avsluttet 2015 med en kjempekontrakt