Ser for seg bybåt i Bergen
Asplan Viak har vært engasjert av Bergen kommune for å vurdere muligheter for et kollektivsystem for bybåt som et virkemiddel for å skape en grønn storby.
– Reisende i Bergen vil i fremtiden kunne gå om bord i en elektrisk katamaran som krysser Byfjorden. For mange vil det kunne være raskere enn både bil og dagens kollektivtilbud, sier rådgiver Steinar Onarheim i Asplan Viak som har sett på konsepter for ruter og tekniske løsninger.
Utredningen foreslår fire alternativer for sentrale ruter og anbefaler å starte med en direkterute mellom Laksevåg og Nøstet. Erfaringene derfra kan avgjøre konseptet kan utvides i neste fase, for eksempel øke frekvensen på eksisterende rute eller utvide med flere anløp. For beregning av kundegrunnlaget er det tatt utgangspunkt i dagens trender, ny teknologi og endringer i reisevaner.
LES OGSÅ: Nominert til prestisjepris.
– Økt bruk av bysykkel og mikrokjøretøyer, for eksempel sparkesykkel, gjør at flere kan nå anløpsstedet innen rimelig tid, påpeker Onarheim. I en pressemelding.
Fordi mange mikrokjøretøyer, sykler og lastesykler er elektriske har Asplan Viak utvidet kriteriene og analyseforutsetninger sammenlignet med det som ofte er vanlig innen planlegging – blant annet fordi de reisende kan ta med slike fremkomstmidler i bybåten. Apper øker også mulighetene for overgang fra båt til annen kollektivtransport og kjøretøyer. Anbefalingen er en 22-24 meter lang båt på 22-24.
LES OGSÅ: Ni milliarder kroner i år.
I forslaget er det også en flytende båtterminal med hurtiglading fra et innebygd batteri. Den blir også relativt enkel å flytte til andre anløpssteder.